Wat is een briefing?

Wellicht vraag je je af: Wat is een briefing? Dat is een goede vraag. Een briefing is namelijk een Engelse term (brief) die is over komen waaien. Kortweg komt het er op neer dat het een uitleg is wat je van iemand verwacht.




“Een briefing is een uitleg over wat je van iemand verwacht”



Een uitleg dus, maar hoe zit dat met een briefing?

Een briefing schrijven is dus inderdaad dus gewoon een manier waarmee je aan een ander uitlegt wat je van die persoon of dat bedrijf verwacht. Maar; uitleggen wat je van iemand of een bedrijf verwacht kan uiteraard 2 kanten op. Neem nu als voorbeeld een reclamebureau. Een briefing in relatie tot een reclamebureau zal vaak vanuit de klant naar het reclamebureau gaan. Zo’n reclamebureau vraagt de klant om door middel van een briefing uit te leggen wat hij/zij wil en verwacht van het bedrijf. Dat is dus een voorbeeld hoe een briefing krachtig kan worden ingezet.

Een andere manier is dat je middels een briefing een ander verteld / presenteert wat je verwacht. Neem nu bijvoorbeeld een beveiligingsbedrijf of een bedrijf waarbij overdracht van diensten plaatsvindt. Vaak wordt daar gebruik gemaakt van een briefing om uit te leggen wat van het team wordt verwacht en wat de aandachtspunten voor de komende dienst zijn. Op zo’n manier is een briefing dus een krachtig instrument om duidelijk te maken wat je verwacht.

Zo zie je dat er eigenlijk 2 manieren zijn om een briefing te duiden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waar bestaat een briefing uit?

Nu we weten dat een briefing meerdere uitingen kent komen we op de inhoud van een briefing. Als voorbeeld nemen we een reclamebureau (of zo je wilt een marketingbureau of een tekstbureau of een communicatieadviesbureau :-)).

Als reclamebureau wil je bij elke nieuwe opdracht weten waar je aan toe bent. Je wilt weten wat een opdrachtgever verwacht en wat zijn of haar specifieke wensen en eisen zijn. Daarnaast wil je iets meer weten over het bedrijf waarmee je te maken hebt. Een handig hulpmiddel om hierbij in te zetten is een online briefingtool. Een opdrachtgever geeft middels een online briefing aan wat de wensen en eisen zijn. Dan is het wel handig dat je een standaard template gebruikt waarbij je in 1 keer alle vragen stelt.

Om erachter te komen met wat voor soort bedrijf je te maken hebt is het handig om een aantal algemene vragen te stellen over het bedrijf. Denk aan bedrijfsgrootte, type bedrijf, soort werkzaamheden, etc.

Naast dat je wilt weten wat voor bedrijf het is wil je ook weten wat de wensen en eisen van een klant zijn. In de online briefing kun je dit mooi uitvragen. Zo kun je vragen wat de klant voor ogen heeft als eindproduct. Een andere goede vraag is bijvoorbeeld de gewenste realisatiedatum of bijvoorbeeld het budget. Ook een leuke vraag is de vraag wanneer het product de verwachting van de klant zou overtreffen. Als je dat weet kun je daar in je voorstel rekening mee houden.

Toepassingsmogelijkheden

Uitleggen wat wordt verwacht is natuurlijk overal van toepassing. Met een online briefingtool kan dit natuurlijk super eenvoudig worden gemaakt. Zo standaardiseer je de processen en de input bij elk nieuw project.

Een aantal toepassingen zijn bijvoorbeeld:

  • briefing
  • creatieve briefing
  • briefing case
  • briefing ppt
  • contra briefing
  • branding briefing
  • briefing reclamebureau
  • briefing communicatiebureau
  • ux briefing

Briefing.nl is dé tool voor bijvoorbeeld een branding briefing

Briefing.nl is dé online briefingstool voor de zakelijke gebruiker. Eenvoudig, snel en veilig online een briefie maken en delen is kinderspel met deze briefingtool. Ook voor enterprise gebruikers is dit een ideale tool voor briefings. Neem vrijblijvend contact op voor een online demo of maak direct een account aan.